Week 4: Ayutthaya - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ivo Hefti - WaarBenJij.nu Week 4: Ayutthaya - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ivo Hefti - WaarBenJij.nu

Week 4: Ayutthaya

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

29 September 2014 | Thailand, Bangkok

Beste Lezer,

Afgelopen vrijdag was er een evenement van de website www.bangkokfaces.com, waar ik het volgens mij al eerder over heb gehad toen met het pool-evenement. Dit keer gingen we met een groep van 10 man naar de JJ Green market. Dit is een markt met allerlei soorten kraampjes, maar dan vooral aparte spullen. Zo kun je er oude gameboys kopen, of een super Nintendo. Maar je kunt er ook van die oude benzinepompen vinden, of vintage road-signs uit Amerika bijvoorbeeld. Echt van alles. Toen we eenmaal daar aankwamen hadden we een tafel bemachtigd bij het centraal gelegen café/bar. Hier eerst met z'n alleen een bier op (fles was 60cl) en vervolgens bleef er minstens 1 iemand bij de tafel en kon de rest over de markt rondstruinen. Ik heb even kort gekeken, maar ik ga er gewoon een keer terug om op mijn gemak eens rond te kijken, want met een groep is toch anders. Dus ik bleef lekker bij de tafel samen met 3 anderen en hebben we eigenlijk de hele avond gezeten.

Vrijdag was ik door twee collega's gevraagd of het me leuk leek om met hun naar Ayutthaya te gaan zondag. Dit is een stad met oude ruïnes en tempels en er is van alles te zien en beleven. Zodra we er waren kwamen we uit bij een olifanten show. Deze olifanten deden allerlei kunstjes, zoals de hoelahoep video op Facebook, maar ook op hun voorpoten staan en dansen. Op het eind moest ik even wachten op ze, want er ging een olifant op twee platformen staan en kon er onderdoor gelopen worden. Dit is blijkbaar iets speciaals voor hun geloof. Er konden telkens 10-15 mensen drie rondjes lopen onder de olifant door. Hierbij liepen ze met hun handen in 'bid-modus' en de meesten raakten bij de laatste ronde de slagtanden aan. Nu was het mijn beurt om in contact te komen met een olifant, dus kreeg ik een stuk mais op een stokje en mocht ik een olifant voeren. Ook kon je een ronde rijden op een olifant, maar omdat ik dat als enige dan zou doen en hun moesten wachten op mij, heb ik dat maar niet gedaan. Komt vast nog wel een keer de komende tijd.

Na het olifanten spektakel gingen we naar een tempel met een gouden boeddha van minimaal 10meter hoog. Eenmaal op de tempel moest je je schoenen uit doen. Mensen konden hier bidden voor de boeddha en hadden dan een beker met stokjes vast. Aan het eind van het bidden gaan ze schudden met de beker op zo'n manier dat ze omhoog gaan in de beker tot er 1 stokje uit valt. Op dit stokje staat dan waarschijnlijk een antwoord op een vraag die ze hebben gesteld. Ben het vergeten te vragen namelijk :-P

Vervolgens gingen we naar de ruïnes van de stad. Ongeveer 400 jaar geleden was dit een belangrijke stad in Thailand. Maar er was een oorlog met buurland Maleisië en deze heeft de stad verwoest. Op het tempel complex waar wij waren, stonden overal boeddha beelden zonder hoofd. Dit was natuurlijk apart om te zien. Ook was er nog één boeddha hoofd aanwezig die vergroeid was in een boom. Deze was denk ik daardoor heel speciaal en heilig (omdat het de laatste was op het complex), want veel mensen gingen ermee op de foto.

Uiteindelijk gingen we naar een markt die gelegen was rondom een meertje met eilanden. Hier hebben we eerst wat gegeten om vervolgens naar een theater voorstelling te gaan. Bij deze show werd de oorlog nagespeeld die dus lang geleden heeft plaatsgevonden in de stad. Wat het wel spectaculair maakte, was dat ze kanonnen hadden waar ze dan een zakje flashpoeder deden (zit ook in het illegale vuurwerk) en deze vervolgens af lieten gaan. Dit gaf een ongelofelijk harde knal natuurlijk. Ook hadden ze hoopjes stro neergelegd die dan in de fik vlogen, alsof ze raak schoten. Na het schiet gebeuren gingen ze vechten met samurai zwaarden en zag er interessant uit. Wat wel grappig was, was dat ze ook allemaal rode vloeistof op hun gezicht smeerden, dus zag er erg realistisch uit. Ook heb ik gemerkt dat homo's in Thailand zeer gewoon zijn. Want bij de voorstelling was 1 krijger met een roze harnas aan die allemaal maf liep te doen. Het publiek moest hier natuurlijk om lachen, wat ik vreemd vond omdat het verhaal wat uitgebeeld werd heel sneu was. Je ziet bijvoorbeeld 7 mensen vechten met zwaarden en dan schreeuwt die homo iets en beginnen mensen te lachen... terwijl net daarvoor iemand is 'afgemaakt'... Aghja andere cultuur he.

Hierna gingen we weer naar huis en kochten ze nog iets van een lekkernij uit die regio voor me. Was een zak met gekleurd gras ofzo en je kreeg er groene pannenkoeken bij zeg maar. En dan is het de bedoeling dat je een dot van dat gras in zo'n pannenkoek oprolt. Schijnt heel lekker te zijn en zoet. Het gras is trouwens geen echt gras natuurlijk, maar even voor het beeld. Ik ga het vanavond proberen, dan zal ik volgende week wel een foto er van plaatsen.

Dat was het weer voor deze week, tot volgende week!


Ivo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ivo

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 5518

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 27 Januari 2015

Stage in Bangkok

Landen bezocht: