Week 14: Bier tuinen, King's birthday, fietstocht - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ivo Hefti - WaarBenJij.nu Week 14: Bier tuinen, King's birthday, fietstocht - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ivo Hefti - WaarBenJij.nu

Week 14: Bier tuinen, King's birthday, fietstocht

Door: Ivo

Blijf op de hoogte en volg Ivo

11 December 2014 | Thailand, Bangkok

Beste lezer,
Van verschillende mensen heb ik de afgelopen drie weken de vraag gekregen of er nog wel verslagen zouden komen. Maar natuurlijk! Ik heb alleen zoveel te doen hier, dat ik er telkens niet aan toe kom of er simpelweg niet aan denk op de momenten dat ik tijd heb. Dus deze keer een grote update van mijn avonturen in het altijd verrassende Bangkok!

Week 12:
Deze zaterdag was het tijd voor de jaarlijkse ZI-Argus ‘maatschappelijke verantwoordelijkheids-dag’. Vorig was dit het opknappen van scholen buiten Bangkok. Dit jaar was het de bomenplantdag. Hiervoor gingen we op reis naar een mangrove reservaat ongeveer 3 uur rijden van Bangkok. Dit reservaat was opgericht door de Princes ongeveer 40 jaar geleden. In dit gebied werden toen mangrove bomen geplant, vissen en krabben uitgezet en allerlei andere planten en diertjes. Vandaag de dag kunnen bezoekers deze activiteiten ook uitvoeren. Na een 3 uur durende busreis met ‘sticky rice and chewy pork’ en een dvd van een maf aziatisch concert, kwamen we aan bij het mooie reservaat. We kregen eerst een welkomst praatje in het grote landhuis om vervolgens naar de eerste activiteit van de dag te gaan, het vissen vrijlaten.

Toen we aankwamen bij het meer lag er een berg met opgeblazen plastic zakken met daarin 3 of 4 visjes. Vervolgens gingen we een voor een de vissen vrijlaten in het meer. Uiteraard was dit een gevaarlijke operatie en ontstonden er de nodige slachtoffers onder de vrijgelatenen. Maar ik heb het idee dat dit dagelijks wordt uitgevoerd, dus dat meer zit barstens vol met vis.. Hierna hadden we een korte wandeling over een verhoogd planken pad door de mangrove bossen naar de locatie waar we de nieuwe bomen gingen planten. Iedereen kreeg een boompje van een halve meter en een geroest schepje die ook al 40 jaar gebruikt wordt denk ik.. Het planten van de boompjes ging gepaard met de nodige ‘selfies’, groepsfoto’s met het boompje en gemopper over de modder aan hun schoenen. Na het bomen planten gingen we krabben vrijlaten in de zee. Deze krabben waren verrassend groot eigenlijk. Ik verwachte kleine krabbetjes van ongeveer 5cm breed ofzo, maar deze waren net zo groot als je hand (met poten natuurlijk). Na deze activiteiten was het tijd om weer naar huis te gaan met de party bus.

Thuis aangekomen had ik meteen weer iets anders gepland natuurlijk, want het was tenslotte zaterdag. Ik ben toen gaan bowlen met de Bangkokfaces groep wat erg gezellig was en we hebben veel gelachen. Degene die fanatiek waren bakten er vrij weinig van en de dames die hun bal gooiden en vervolgens weer gingen zitten voordat de kegels om waren gooiden de meeste strikes. Dit zorgde dus voor leuke momenten. Na het bowlen zijn we naar een zogenaamde ‘ice’ bar geweest. Dit was een normale bar met een kleine ruimte waar het -5 graden was. Hier kon je dan zolang als je het vol kon houden wat drinken en foto’s nemen natuurlijk.

Week 13:
De week begon met een bezoekje aan de bioscoop voor de nieuwe Hunger Games film. Bijna elk winkelcentrum heeft wel een bioscoop op de bovenste verdieping. Dit zijn dan ook geen kleine bioscopen, maar flinke grote met vaak 8 tot 14 zalen. Kaartjes zijn niet duur, omgerekend 5 euro en 2 euro voor een 'kleine' (= grote) popcorn. De zalen zijn erg groot en beschikken over de nieuwste technologieën en zeer comfortabele stoelen. (hier kan menig bioscoop in Nederland nog wat van leren ;) ). De reden dat elke toerist in Bangkok minstens één keer naar de bioscoop moet hier is dat tussen de half uur durende reclames en de film een video wordt getoond met een lied en beelden van de koning. Het is dan de bedoeling dat iedereen gaat staan en zijn respect toont aan de koning. Dit komt in eerste instantie over als propaganda voor de koning, maar het is ook een mooi iets dat de Thaise bevolking zoveel respect heeft voor hun koning.

Deze zaterdag ben ik met een aantal anderen naar een erg goed Italiaans restaurant geweest. Dit restaurant is redelijk verstopt in een zijstraat van een zijstraat, maar heeft erg goed Italiaans eten. Het deeg voor de pizza's bijvoorbeeld laten ze eerst 72uur rusten alvorens ze deze gebruiken om pizza van te maken. De ober en kok zijn beide rasechte italianen en zeer vriendelijk. De kok kwam zelfs uit zijn keuken om te vragen of alles naar wens was en om uit te leggen hoe hij alles maakt en waarom de pizza calzone langer duurde (temperatuur moest lager in de oven.) Voor degene die ooit naar Bangkok gaat: Sfizio heet het restaurant.

Week 14:
Ook een leuk fenomeen in Bangkok zijn de zogenaamde 'Beer Gardens' oftewel, bier tuinen. Deze kun je bij veel winkelcentra vinden in november en december. Deze tuinen kun je vergelijken met oktoberfest in Duitsland. Hier zijn het veel tafeltjes, een band en de 'Beer Towers'. Deze beer gardens zijn er in verschillende smaken en uitvoeringen. De beer garden zijn van bijvoorbeeld Chang, Singha, Leo of Heineken. (de vier grote biermerk in Thailand). Zo zijn er op het grote plein bij Central World drie te vinden, namelijk van Singha, Chang en Heineken. Die van Heineken is natuurlijk een klasse apart. Deze had een soort tribune waar dan op elke trede meerdere 'booths' stonden met een glazen tafel, of je kon zitten aan tafel en stoelen die leken op 'ice cubes'. Bij de traditionele beer garden treden vaak rock bandjes of pop muzikanten op, maar bij Heineken waren het vaak Jazz bands die erg goed waren. De prijzen hier liggen natuurlijk wel wat hoger, maar je zit wel een stuk luxer dan op de plastic stoeltjes en ijzeren tafeltjes bij de andere beer gardens (wat ook prima is natuurlijk ;) ). Als je in Thailand bent moet je sowieso de beer tower gedaan hebben. Dit is een toren/buis met daarin 3 liter bier, een buis met ijsklontjes en een tap zodat je zelf je bier kunt tappen! Beter kan het niet!

5 December was het pakjesavond in Nederland. Sinterklaar kennen ze hier uiteraard niet, maar hier vieren ze iemand anders zijn verjaardag, namelijk die van de koning. Op deze dag merk je weer hoeveel respect ze hier hebben voor hun koning. Mij is verteld dat de koning belangrijker is dan buddha voor het Thaise volk. Op deze dag en eigenlijk al gedurende de hele week, draagt (bijna) iedereen in Thailand een geel shirt/polo. Geel is namelijk de kleur van het koningshuis, zoals dat bij ons oranje ziet. Ook zie je overal grote portretten verschijnen met gouden lijsten van de koning met daarvoor gele bloemen. Op de dag zelf gaan veel mensen savonds naar het Grand Palace voor de ceremonie en overal in de stad is er vuurwerk te zien.

Wat ook wel leuk is om te vertellen nu we het toch weer over respect voor de koning hebben. Elke dag om 8 uur 's ochtends en 6 uur 's avonds klinkt er overal het volkslied op de radio, tv, bij de metro en restaurants. Zodra de muziek begint gaat iedereen stil staan tot het afgelopen is. Als je toch loopt kun je boze blikken verwachten. Als je toch loopt als buitenlander wordt dat vaak door de vingers gezien, maar als je het wel doet verdien je ook weer het respect van je Thaise vrienden.

Afgelopen zondag was er weer een leuk evenement van Bangkokfaces, namelijk een fietstocht door het bang krachao gebied. Dan zul je zeker denken van, istie in Bangkok weg van dat gekke fietsland, gaat ie alsnog fietsen! Dat klopt! Want dit gebied is namelijk zeer slecht toegankelijk met de auto of taxi en je kunt het gebied het beste verkennen op de fiets. Je fiets namelijk niet alleen langs de boerderijen, markten, tempels en bossen, maar je kunt ook over verhoogde betonnen paden van 1m breed fietsen tussen de tropische bomen en planten door en langs de huizen van de bevolking daar. Dat is iets wat erg leuk en indrukwekkend is. Je gaat namelijk een small paadje in en je hebt dan geen idee waar je uitkomt. Zo kwamen we na een paar honderd meter over het weggetje opeens uit in een klein dorpje van een paar huizen waar iedereen ons in het Thais de weg probeerde te wijzen. Na afloop zijn we zoals de Bangkokfaces traditie is, uitgekomen bij een Ierse pub waar we wat gegeten en gedronken hebben en gepoolt tot 's avonds laat.

Dit waren de meest interessante dingen die ik kon vertellen over afgelopen weken. Ik heb namelijk de avonden dat ik wat ging drinken met vrienden of naar een winkelcentrum/markt ging niet genoemd, want dat is natuurlijk op den duur niet interessant meer voor jullie als lezer :). Ik hoop dat je genoten hebt van het lezen van mijn verslag en tot het volgende verslag! Wanneer die ook mag verschijnen haha.

- Ivo